23. Ad hity
1. 5. 2017
Naši zvědavost jitří otázka: Co dělá hity hity? Jaká jejich vlastnost je činí tak úspěšnými? Kdybychom to totiž věděli, mohli bychom hity vyrábět jak na běžícím pásu. Tuto otázku se nebudu snažit zodpovědět. Myslím si totiž, že se to s hity má stejně jako s loterií – z těch, kdož si vsadí, někdo něco vyhraje a většina neuspěje. Předpokladem je vsadit si, tj. přijít se správným formátem. A potom je to už jen otázka štěstí.
Dát věcem správný formát znamená zpracovat je tak, aby byly zajímavé. Např. i hlavní vlastností mých recenzí podle zadání kdysi bylo, aby to byly upoutávky. Formát upoutávky dnes musí mít všechno, co jde do sdělovacích prostředků. Aby to zvyšovalo sledovanost. Formát upoutávky zpětně definuje obsah – lze psát apod. jen o tom, co je zajímavé.
Média žijí tím, že jsou sledována. Jen za to se platí. Sledujeme to, co je zajímavé, co poutá pozornost. Už při letmém průchodu kolem zapnutého televizoru zjistíme, že se tam něco hýbá, to spustí náš pátrací reflex, se zájmem se proto zastavíme, a protože je celý spektákl založen na tom, aby zaujal, jsme lapeni. Tato poutavost je široce studována a výsledky studia se nabízejí v podobě formátů, jež jsou budovány tak, aby zaujaly formou i obsahem.
Každý hit je vystavěn tak, aby zaujal, a ve výsledku je hit to, co zaujalo větší množství lidí. To, co zaujme, je definováno tím, koho to zaujme. Nedělejme si iluze o úrovni zaujatých a nedělejme si iluze ani o úrovni toho, co zaujalo. I když jen prásknu nafouknutým pytlíkem, kdekdo se otočí.
Lidem je třeba servírovat nové a nové zajímavé věci (a zaplnit tak jejich volný a sdělovacích prostředků vysílací čas). To je možné proto, že se lidé jako objekty zaujetí neustále generačně obměňují. Zásoba zajímavých věcí je sice konečná, ale při generační obměně je možno (a dokonce i nutno) přijít s opakováním starých, osvědčených hitů, pochopitelně v novém hávu, v novém „zajímavém“ zpracování, inu, nic nového pod sluncem, ale je to nové a zajímavé pro nastupující generaci.
Stále se tříbí postupy, jak zaujmout. Naším cílem by mělo být použít tyto postupy ke zprostředkování toho, co má smysl sdělit či sdělovat. Ovšem nastaveným formátem se definuje obsah a i hit může být jen našlehaná voda, kdy se předstírá důležitost záležitostí zcela efemérních, aby se zakrylo to, co nikoho zajímat nemá.