65. Stylistika lži. Figury lži
8. 5. 2020
Stylistika lži Dušana Šlosara (viz zde 8. Stylistika lži) poukazuje, aniž si to výslovně uvědomuje, na fakt, že (ideologický) newspeak je celý vystavěn tak, aby realitu zakryl lží, a je proto plný příkladů tohoto faktu. Podobně jako „likvidace buržoazie jako třídy“ v komunistickém newspeaku znamenala její likvidaci terminální (což mimochodem je stejný logický lapsus, jako řešení chudoby tím, že vyvraždíme přebytečné chudé), i ostatní ideologické vychytávky byly stejně „dvojvrstvé“: např. Šlosarem zmiňované „prohlubování přátelství“ ve své faktické rovině znamenalo „posilování našich vazalských vztahů k sovětskému režimu“. A v tom lze shledávat podstatu stylistiky lži, která umožňuje, že jazyk něco předstírá, aby tím zakryl skutečnost. Jak jsme se zmiňovali, náš současný newspeak pro změnu krystalizuje kolem pojmů „politická korektnost“ a dalších.
Nás však protentokrát ze stylistiky lži zajímají její formy v reklamě ve smyslu sloganu Reklamou tě klamou. Práce se lží je v reklamě charakteristická do té míry, že vynalezla zvláštní stylistické figury, kde se lživost odráží v jejich struktuře.
Zatím jsme zaregistrovali tyto figury lži:
1. Obrat typu „Cena 9,90 Kč“ sugeruje, že cena je 9 Kč, zatímco je 10 Kč. (Pozn. Na této baťovské figuře si vypracoval reklamu oděvní magnát Nehera, když zavedl ceny „šestkové“ (166 Kč, 266 Kč), a mohl pak tvrdit „Jsme levnější než Baťa“ ‒ což také nebyla pravda.)
2. Obraty typu „Sleva až 15 %“, „Sleva do ‒50 %“ sugerují, že sleva je 15 %, resp. 50 %, zatímco většinou bude nižší.
3. Obrat typu „POŠTOVNÉ ZDARMA pro nákup od 500 Kč“ sugeruje, že poštovné je zdarma, zatímco znamená, že nejdříve musíte zaplatit 500 Kč.
4. Obrat typu „Je ještě dokonalejší“ sugeruje, že něco může být dokonalejší než dokonalé, zatímco přítomné je dokonalejší než minulé nedokonalé.
Pokud narazíte ve své životní praxi na další figury, zveřejníme je zde (pište na adresu vilemkmunicek@seznam.cz).