Max Kašparů
Co se stalo s naší dobou?
Zažíváme vážnou krizi? Proč mají najednou lidé pocit, že se něco zlomilo, a cítí se zklamaní? Co nás v budoucnosti čeká?
Dnes pohledem autora, který zná českou duši přímo zevnitř.
Každý student lékařství je už od prvního ročníku studia veden svými
profesory k tomu, aby si u každého pacienta položil dvě zásadní otázky
– proč a jak.
Proč má nemocný potíže? Otázka diagnostická, která vede k určení
choroby.
Jak ji léčit? Otázka terapeutická, hledání cesty k uzdravení.
Je-li naše společnost nemocná, a ona bezesporu nemocná je, klademe si
obě otázky všichni.
Až na několik vrcholných politiků, kteří mají většinou jiné starosti,
než jaké musí řešit lid obecný.
Ovšem co hlava, to názor. Jedni ze současného stavu obviňují
komunismus, jiní konzumismus, další neoliberalismus nebo hédonismus.
Z mého pohledu nepůsobí v této zemi tajemné abstraktní -ismy, ale
hlavně tři silně zhoubné choroby. Ztráta studu, rozvoj společnosti bez
respektování přirozených společenských norem a z obou předchozích
plynoucí pocit tíživé bezmoci.
Diagnóza
„Žijete v zemi, kde nic není hanba!“ Těmito slovy zhodnotil student z
Asie svůj roční pobyt v České republice. Čím kratší, tím výstižnější
bylo jeho hodnocení klimatu v naší zemi. Měl pravdu.
Z české kotliny se kamsi vytratil stud.
Pojem hanba je dnes už srozumitelný málokomu.
Dítě se nestydí zesměšnit učitele, muž se nestydí opustit ženu a děti
kvůli milence, potomci se nestydí zvednout ruku na své rodiče, není
žádnou hanbou žít jako parazit nebo veřejně propagovat zlo.
Proč by se tedy měli politici ve službách mafií stydět lhát, krást a
podvádět?
Svoji velikou vinu na tomto stavu mají také ty sdělovací prostředky,
které z banality dělají tragédii a z tragédie banalitu.
Žijeme v době, která propaguje nosit všechno naruby.
Normy chování nám prezentují svým nenormálním chováním duchaprázdné celebrity všeho druhu.
Ony totiž zaujaly místo jako vzory po moudrých básnících a osvícených autoritách, do kterých by „moderní český sjednocený Evropan“ už ani nekopl.
Z pořadů některých televizních stanic, které by měly kultivovat lidskou
duši a zjemňovat smysl pro krásu, pravdu a dobro, teče většinou krev,
adrenalin, testosteron...
Z této skutečnosti chápu, proč se užívá termín televizní kanály.
Kdykoli stojím jako soudní znalec z oboru psychiatrie u soudu, který
projednává činy mladého delikventa, mám skoro pokaždé tendenci na
lavici obžalovaných posadit systém, který vládne v této zemi a jehož
jsou mladí lidé obětí.
Ale koho to zajímá? Politiky v žádném případě! Ti mají jiné starosti.
Stávající garnituře jde o to, aby se ve službách různých mafií udržela
u moci co nejdéle jakoukoli strategií, a ti, kteří mlsně hledí na
jejich místa, hledají taktiku, jak by je mohli vystřídat.
Bez onoho přežitku, kterému se říkávalo stud.
Obyčejní smrtelníci v této zemi trpí oprávněnými pocity nespravedlnosti
a křivdy, ale parní válec politiky a byznysu si vesele jede dál. A proč
by ne!
Sliby, fráze a široké úsměvy těch (všeho)schopných z předvolebních
plakátů tak snadno a rychle shoří pod jeho kotlem. A nikdo se opět za
nic nestydí.
Navrhoval bych celospolečenskou infuzi studu a vybraným jedincům
implantovat svědomí.
Obojí bude obtížné, protože v prvním případě už těžko nahmatáme
zlozvykem zkolabované žíly a ve druhém už nerozřízneme politikařením
zkamenělou hroší kůži.
Místo domu barabizna
Pokud chtěl kdysi zedník postavit pevné a rovné stavení, potřeboval
k tomu kromě kamenů a cihel ještě maltu a olovnici. Maltu, aby
držela pohromadě jednotlivé kameny a cihly; olovnici, aby stěny byly
rovné.
Stavitelé moderní polistopadové společnosti začali sice ke stavbě
používat ekonomické kameny a právní cihly, tedy stále nové a nové
zákony a předpisy, ale absolutně odmítli používat pojivo a ctít svislou
rovnou stěnu.
Kladou cihlu na cihlu bez malty, která se míchá z pokory, štědrosti,
přejícnosti, mírumilovnosti, cudnosti, střídmosti a činorodosti.
Dřív se této pojivové směsi říkávalo sedm hlavních ctností.
Z olovnice, která se řídí přírodním zákonem gravitace, si udělali
kyvadlo.
Co bylo kdysi jednoznačným tabu, pyšně rozkmitali moderním
relativismem.
Mimo jiné je u staveb běžné, že se kameny dávají do základů a cihly na
ně.
Tedy zákony jsou nad trhem, ale u českého projektu je tomu naopak. Trh
jako by byl nadřazený zákonům.
Oč má u nás trh silnější zuby, o to bezzubějšími se stávají zákony.
Bez malty a s kyvadlem v ruce se dá postavit leda tak barabizna. Tolik
k diagnóze.
Terapie
Co s terapií? Jsou dvě řešení.
Buď to nepovedené stavení zbourat, anebo z něho zavčas utéct. V prvním
případě by šlo o revoluci, ve druhém o emigraci.
Pokud bych jako léčebnou metodu navrhl revoluci, mohl bych být
zažalován za trestný čin poškozování cizí věci. Skutečně cizí věci.
Obávám se totiž, že už nám v této zemi nepatří ani ta vratká barabizna.
Pokud bych navrhl terapii emigrací, může mi být položena otázka, kam
utéct.
Do některého evropského státu určitě ne, protože evropský dům opravují
ti samí architekti, kteří nám pomáhali s projektem stavby oné vratké
chatrče.
Staví také bez mravnosti a s kyvadlem v ruce. Možná by se vyplatilo
prchnout za asijským studentem do té země, kde ještě nevyhynul stud.
Třetí chorobou je epidemicky se šířící pocit bezmoci.
Nějak se v něm začínáme postupně utápět všichni.
Jednou za několik let je nám sice hozen záchranný člun v podobě voleb,
ale brzy se ukáže, že i on je děravý.
Frustrace vystřídá depresi, zklamání vystřídá bezmoc.
A právě ona bezmoc spojená s pocitem bezvýchodnosti je silně
nebezpečná.
Trvá-li dlouho, začne se měnit v agresi. A ta tady již je. Dokonce i
mezi školními dětmi lze zachytit její silný nárůst.
Buďme ovšem upřímní a nestěžujme si jen na ty nahoře.
Zavinili jsme si to i my sami, když jsme přijali převrácený životní
styl, který nám našeptává: „Žij bohatě navenek a chudě uvnitř!“
Pokud neprovede náš národ proměnu a nezačneme žít bohatě uvnitř a chudě
navenek, nemáme šanci...
Potom i mně samotnému nezbude nic jiného, než abych zamkl ordinaci,
přestal diagnostikovat, navrhovat terapie a utekl se schovat. Rovnou
mezi šílence.
Nebude v tom ani trochu zbabělosti a nebudu tam sám.
Bez vnitřní proměny a bez pokání tam skončíme brzy VŠICHNI!